21 juli 2017

Nutella pizza

Recept hittade jag här!

Topping:
Nutella, Jordgubbar, blåbär och hallon

Pizzadeg:
10 g Jäst
1.5 dl Vatten, fingervarmt
1 tsk Strösocker
1 nypa Salt
1.5 msk Olivolja
3-4 dl Vetemjöl


- Börja med att lösa jästen i vattnet.
- Tillsätt resterande ingredienser – mjöl lite i taget.
- Arbeta ihop en smidig deg och låt jäsa under bakduk i 1 h.
- Sätt ugnen på 250°C.
- Dela degen i två delar och tryck ut varje till en pizza.
- Grädda mitt i ugnen i 3-4 minuter, vänd på den och grädda lika länge igen.
- Bred på Nutella direkt efter gräddning, låt svalna en aning och strö över jordgubbar.

______________


Så.himla.gott! Till och med mamma, som vanligtvis inte är något fan av Nutella, gillade detta. Släng på mycket bär så blir det en gnutta syrligt - much better. Ett misstag vi gjorde var att ha pizzan alldeles för länge i ugnen (vi följde receptet men jag gissar att det är ugnen som bestämmer hur länge pizzan ska gotta till sig där i värmen), vilket resulterade i ett torrt Nutella-lager. Vi räddade upp det hela med att smätta dit ännu mer chokolad. Mycket bra lösning måste jag säga. I detta fall ska ni gå efter principen more is more. Vi kommer definitivt göra denna läckhet flera gånger. Så enkelt, så gott. Perfekt att bjuda ett gäng middagsgäster på!

Klockan är mycket - dags att sova! Hur kommer det sig att jag nästan alltid bloggar mitt i natten? Haha. Jag är ju verkligen ingen nattuggla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar